Schade

Schade of verlies is heel vervelend. Gelukkig gebeurt dit zelden.
Het vrachtvervoer is goed gedocumenteerd en het verloop van het transport kan worden gevolgd. Er is dan ook vaker schade bij door passagiers ingecheckte bagage dan bij het vrachtvervoer.
Schade ontstaat bijna altijd door een onvoldoende of slechte verpakking. Raadpleeg daarom de aanwijzingen voor Verpakking op deze site!

Maar als er schade ontstaat, moet duidelijk zijn hoe deze te beperken en eventueel te verhalen.

Aansprakelijkheid.
Bij schade of verlies is de feitelijke vervoerder aansprakelijk.
De aansprakelijkheid is gebonden aan een maximum en is vastgelegd in de Voorwaarden van de betreffende vervoerstak. Omdat de vervoersprijs per kilo wordt berekend, is in eerste instantie ook de maximale aansprakelijkheid beperkt tot een bedrag per kilo, en niet gerelateerd aan de waarde van de goederen.

Vaststellen van de schade.
Let op: voordat je de goederen op bestemming in ontvangst neemt, controleer je of alles in tact is! Er kan achteraf geen klacht of claim worden ingediend als voor een goede ontvangst werd getekend. Het is raadzaam om foto's van de schade te maken en bij ernstige schade de hulp van een neutrale schade-expert in te roepen.

Indienen van een klacht binnen de gestelde termijn.
De vervoerder moet onverwijld aansprakelijk worden gesteld. De termijn waarbinnen dit moet gebeuren kan per vervoerder verschillen. WBS moet ook onmiddellijk worden geïnformeerd. Dit is om er op toe te zien dat latere aanspraken worden veilig gesteld. Het schadebedrag hoeft in deze fase nog niet te worden opgegeven.

Indienen van de uiteindelijke claim.
Op het moment van de klacht, is meestal de schade nog niet te overzien. In de weken daarna kun je de werkelijke schade, het claimbedrag, opgeven. Gevolgschade en emotionele schade kun je niet claimen, het gaat dus om de (dag)waarde van de goederen, zo mogelijk voorzien van bonnen of ander bewijs.
WBS zal vervolgens de uiteindelijke claim indienen en voor de verdere afwikkeling met de betreffende vervoerder zorgdragen. Je ontvangt kopieën van alle correspondentie. Afhankelijk van de situatie waaronder de schade is ontstaan en afhankelijk van de betrokken vervoerder, kan een en ander enkele maanden in beslag nemen.

 

 

 

Deze website gebruikt cookies. Meer info.

Jouw reisburo voor vracht




WBS maakt deel uit van de Cavalier group
WBS maakt deel uit van de Cavalier group

IATA Cargo Agent

ACN

English version English version

Worldwide Baggage Services BV
Your Travel Agency for Cargo
International transport from The Netherlands E-mail : ops@baggage.nl

ADRES
NOVA Cargo Centre
Kruisweg 365 a
1437 CG Rozenburg (NH) -
Schiphol Zuid
meer info - plattegrond


Nieuws
Invoer Indonesie
Brazilie per koerier niet mogelijk
Iran niet mogelijk
Nieuwe douanewetgeving en tarieven Cuba
Goedkoop pakketten versturen naar ABC-eilanden en Suriname?
Meer nieuws...

Internationaal transport, inzichtelijk gemaakt voor particulieren.

De tarieven op onze website zijn inclusief toeslagen.
Op onze locaties worden gewicht en afmetingen vastgesteld en wordt de factuur opgemaakt. Goederen worden verzonden na ontvangst van betaling.

Betalen via PIN en Creditcard

Een goede verpakking is beslissend voor een goede overkomst! In het linker menu vind je alle aan vracht gerelateerde onderwerpen.
Bezoek ook de Vrachtwinkel met allerhande links en informatie.


Join us on Facebook