Veel gestelde vragen (FAQ)

  1. Waarom WBS?
  2. Wat is het verschil tussen Overbagage, Onbegeleide Bagage en Vracht?
  3. Heb ik een ticket nodig om goederen via WBS te verzenden?
  4. Wordt mijn bagage op dezelfde vlucht geboekt als ikzelf?
  5. Kan ik meer dan 1 koffer verzenden?
  6. Hoe vind ik mijn bagage op bestemming?
  7. Op welke vervoerders wordt de vracht vervoerd?
  8. Kan ik ook op bestemming de vrachtkosten betalen?
  9. Zijn er op bestemming nog kosten?
  10. Kan WBS ook thuis afhalen?
  11. Is huisaflevering mogelijk?
  12. Is mijn verzending verzekerd?
  13. Wat moet ik doen in geval van schade?
  14. Kan ik mijn huisdier als vracht versturen?
  15. Kan ik via WBS goederen vanuit het buitenland naar Nederland versturen?
  16. Kan WBS voor mij verpakken?
  17. Kan WBS goederen tijdelijk opslaan?
  18. Het transport is tot aankomst (lucht)haven van bestemming. Toch zijn adresgegevens nodig?

 

1. Waarom WBS ?
Een aantal redenen: WBS is gespecialiseerd in diensten aan particulieren. De meeste expediteurs concentreren zich daarentegen op de zakelijke dienstverlening.
WBS is gemakkelijk bereikbaar op Schiphol en heeft ruime openingstijden, ook in het weekeinde.
Boekingen via WBS zijn niet beperkt door een maximum gewicht, afmetingen of een vast afleverschema en je hebt de keus om op bestemming de goederen zelf bij de douane ten invoer aan te geven, of dit op te dragen aan een lokale agent. Dit wordt gereflecteerd door een vriendelijk prijsniveau.
Tenslotte: WBS heeft vriendelijk en kundig personeel om je te helpen!

 

2. Wat is het verschil tussen Overbagage, Onbegeleide Bagage en Vracht?
Overbagage (excess Baggage): de extra bagage die je als passagier meeneemt, boven hetgeen in je ticket is vermeld. De extra kosten zijn ongeveer 1% van een enkele reis First Class ticket voor dezelfde bestemming. Naar en van de Verenigde Staten geldt het zogenaamde 'piece' concept. Hier is de beperking een tweetal stuks bagage, elk maximaal 32 kilo. Voor een extra koffer wordt een vast bedrag in rekening gebracht.
Onbegeleide bagage (unaccompanied): tegen een speciaal tarief kunnen passagiers hun extra bagage als luchtvracht verzenden met dezelfde maatschappij.
Echter, in de Europese Unie liggen door de open concurrentie de vrachttarieven inmiddels op een lager niveau dan deze speciale tarieven! Omdat er ook nog een aantal beperkende voorwaarden van toepassing zijn, is het beter het concept van Onbegeleide bagage verder te vergeten.
Vracht (cargo): dit wordt aangeboden door WBS. Persoonlijke Goederen kunnen in principe op elke luchtvaartmaatschappij (of rederij en wegtransporteur) worden geboekt, met als enige restrictie gewicht, afmetingen en overheidsregels.

 

3. Heb ik een ticket nodig om goederen via WBS te verzenden?
Nee, je hebt geen ticket nodig om goederen via WBS te verzenden.

 

4. Wordt mijn bagage op dezelfde vlucht geboekt als ikzelf?
Niet noodzakelijkerwijs. Indien je de goederen naar onze servicebalie brengt kort voor je eigen vlucht, vertrekken je goederen altijd op een latere vlucht. De vrachtprocedures nemen ongeveer een hele dag in beslag. Ook een transfer op een andere luchthaven kan een extra dag kosten. Bovendien kan de maatschappij vanwege veiligheidsmaatregelen de goederen op een eerdere of latere vlucht meegeven.
Verder, ook al arriveren de goederen op dezelfde vlucht als jij, het uitladen van vracht, het overbrengen naar de vrachtloods en de douane aangifte, kunnen een halve dag (zo niet langer) in beslag nemen!

 

5. Kan ik meer dan 1 koffer verzenden?
Ja. In vrachttermen spreekt men over een zending ('consignment' of 'shipment'), welke uit diverse collo kan bestaan. Op de vrachtbrief wordt dan vermeld 5 colli, 125 kilo. De kosten worden berekend over het totale gewicht. Hou daarbij rekenening met een goede verpakking.

 

6. Hoe vind ik mijn bagage op bestemming?
Je krijgt van WBS het contact telefoonnummer van de vervoerder op bestemming. Deze kun je vragen waar je moet zijn en wat je moet doen. Ook kun je een expediteur inschakelen om de goederen in te klaren en thuis af te leveren.

 

7. Op welke vervoerders wordt de vracht vervoerd?
WBS heeft een systeem van preferentiële vervoerders, geselecteerd op betrouwbaarheid, prijs, frequentie en capaciteit.
Indien een passagier wordt doorverwezen door een maatschappij, zal WBS bij voorkeur de bagage ook bij deze maatschappij onderbrengen. Zowel passagier als vracht, blijven dan binnen het netwerk van dezelfde maatschappij.

 

8. Kan ik ook op bestemming de vrachtkosten betalen?
Betaling van de vrachtkosten voor Persoonlijke Goederen bij aankomst, is niet toegestaan. Betaling dient derhalve altijd voor vertrek plaats te vinden.

 

9. Zijn er op bestemming nog kosten?
Ja !! Op bestemming worden lokale loodskosten in rekening gebracht. Dit is een soort luchthavenbelasting voor vracht. Bedenk dat na een of enkele dagen ook kosten voor opslag berekend kunnen gaan worden. Een snelle inklaring is dus wenselijk.
Of de douane ook nog invoerrechten gaat heffen is afhankelijk van de inhoud van de goederen. Eventuele belastingen zijn een aangelegenheid van het betreffende land en maken geen deel uit van de vervoersovereenkomst.
Indien je een lokale expediteur vraagt de goederen in te klaren en af te leveren, betaal je ook extra voor deze diensten.

 

10. Kan WBS ook thuis afhalen?
Ja, WBS kan thuis afhalen. De kosten vind je door bij de betreffende tarieven je postcode in te vullen.

 

11. Is huisaflevering mogelijk?
Huisaflevering is van toepassing bij Overnight wegtransport en bij Koeriersdiensten. Indien je wilt dat WBS huisaflevering regelt bij Luchtvracht of Zeevracht dan is dit in principe mogelijk: maar bedenk dat het onnodig duur is dit vanuit Nederland te regelen. Het is veel goedkoper een en ander bij aankomst zelf te regelen; een telefoontje is meestal voldoende.

 

12. Is mijn zending verzekerd?
Nee! Je zending is niet verzekerd. Bekijk de pagina's Aansprakelijkheid en Verzekering om te beoordelen of een verzekering is gewenst. Indien je al een reis of bagage verzekering hebt, kijk dan even of Bagage verzonden als vracht hier ook onder valt.

 

13. Wat moet ik doen ingeval van schade?
Bijna altijd wordt schade pas bij aankomst geconstateerd. Omdat de vervoerdersaansprakelijkheid stopt zodra je voor ontvangst tekent, is het heel belangrijk te controleren of je goederen in tact zijn. Er kan achteraf geen klacht of claim worden ingediend als voor een goede ontvangst werd getekend. Op de afleverbon is meestal ruimte voor een bemerking over schade. Graag hebben wij daarvan zo snel mogelijk een afschrift om de klacht verder op te volgen. Zie ook de pagina Schade.

 

14. Kan ik mijn huisdier als vracht versturen?
WBS verzendt geen huisdieren. Een betrouwbaar adres is www.zoologistics.nl.

 

15. Kan ik via WBS goederen vanuit het buitenland naar Nederland versturen?
WBS beschikt niet over buitenlandse kantoren.
In andere landen vind je gelijksoortige diensten; kijk op www.excessbaggage.com.au/ of op www.atlascargoalliance.com/html/network.asp.

 

16. Kan WBS voor mij verpakken?
Verpakken van de goederen is je eigen verantwoordelijkheid. Alle informatie vind je bij Verpakking.

 

17. Kan WBS goederen tijdelijk opslaan?
Ja, WBS kan zonder extra kosten en voorafgaande aan verzending maximaal 3 weken 3 pallet posities opslaan. Dit kan een uitkomst zijn indien je op bestemming nog geen geschikt onderkomen hebt.

 

18. Het transport is tot aankomst (lucht)haven van bestemming. Toch zijn adresgegevens nodig?
In verband met douane formaliteiten kan WBS vanuit Nederland geen huisaflevering regelen. De adresgegevens zijn wel nodig in verband met aansprakelijkheid en ook veiligheid.

 

 

 

Deze website gebruikt cookies. Meer info.

Jouw reisburo voor vracht




WBS maakt deel uit van de Cavalier group
WBS maakt deel uit van de Cavalier group

IATA Cargo Agent

ACN

English version English version

Worldwide Baggage Services BV
Your Travel Agency for Cargo
International transport from The Netherlands E-mail : ops@baggage.nl

ADRES
NOVA Cargo Centre
Kruisweg 365 a
1437 CG Rozenburg (NH) -
Schiphol Zuid
meer info - plattegrond


Nieuws
Nieuw: zaterdag Drop-off points!
Inleveren koffers Terminal Schiphol
Invoer Indonesie
Brazilie per koerier niet mogelijk
Iran niet mogelijk
Meer nieuws...

Internationaal transport, inzichtelijk gemaakt voor particulieren.

De tarieven op onze website zijn inclusief toeslagen.
Op onze locaties worden gewicht en afmetingen vastgesteld en wordt de factuur opgemaakt. Goederen worden verzonden na ontvangst van betaling.

Betalen via PIN en Creditcard

Een goede verpakking is beslissend voor een goede overkomst! In het linker menu vind je alle aan vracht gerelateerde onderwerpen.
Bezoek ook de Vrachtwinkel met allerhande links en informatie.


Join us on Facebook